Čiernohorská železnica

29. září 2015 v 18:22 | Tahvoina |  Příroda, cestování a zvířata

Čiernohronská železnica

Čiernohronská železnica
Čiernohronská železnica je dnes známa predovšetkým ako turistická atrakcia, ktorá láka k návšteve údolia Čierneho Hrona nielen návštevníkov zo Slovenska, ale aj z Európy a celého sveta. Táto technická rarita má však aj svoju viac ako 100 ročnú históriu, na počiatku ktorej bola ťažba kvalitného dreva z hustých lesov. Jej história si však pamätá aj časy, kedy bola železnička takmer úplne zlikvidovaná...
Najkrajšie prebúdzanie v údolí Čierneho Hrona je počas slnečných rán. V srdci Slovenska, asi 10 km južne od mesta Brezno, leží obec zložená z pôvodne 13-tich drevorubačských osád - Čierny Balog. A možno práve preto je občas jej obyvateľmi prezývaná aj ako Spojené štáty Balocké.
K údoliu rieky Čierny Hron odnepamäti patrila ťažba a spracovanie dreva ako hlavný zdroj obživy jej obyvateľov. Začiatky ťažby boli vykonávané predovšetkým za pomoci vodných tokov, ktoré slúžili na zvážanie vyťaženej drevnej hmoty. Záujem o kvalitné drevo z okolia Čierneho Balogu rástol a spolu s ním sa čoraz viac do popredia dostávala i myšlienka výstavby lesnej železnice. Tradičné metódy zvážania dreva splavovaním prestali postačovať po stránke prepraveného objemu ale aj spoľahlivosti. Na prelome 19. a 20. storočia sa postupne začalo s výstavbou lesných železníc v mnohých častiach Slovenska, čo neobišlo ani údolie Čierneho Hrona. Hlavný úsek trati z Hronca na Čierny Balog mal 10,4 km a jeho výstavba začala už v roku 1908, s pravidelnou prevádzkou od nasledujúceho roka. V časoch najväčšej slávy zabezpečovalo dopravu vlakov až 7 parných rušňov. Železnička tiež plnila funkciu osobnej dopravy obyvateľov údolia Čierneho Hrona.
Postupne, so zvyšujúcimi sa nárokmi na prepravu a dopyt po drevnej hmote dochádzalo v 70-tych a 80-tych rokoch 20. storočia k rušeniu týchto lesných železníc a zároveň dochádzalo k ich náhrade automobilovou dopravou. Lesné železnice sa dostali na pokraj záujmu. Nie však všetky. Práve železnička v údolí Čierneho Hrona mala šťastie pri masívnom rušení lesných železníc a to vďaka úsiliu dobrovoľníkov, ktorí sa značne podieľali na jej záchrane.
Dnes patrí k hlavným turistickým lákadlom v regióne a je vyhľadávaná návštevníkmi zo Slovenska a aj zo zahraničia. Vďaka úsiliu dobrovoľníkov je obnovených 20 km trati, na ktorých je sprevádzkovaná osobná doprava pre návštevníkov regiónu. Do histórie železničky sa zapísal i úsek zrekonštruovanej trate z Čierneho Balogu do Vydrovskej doliny, ako aj 12 km upravená trať na úseku z Čierneho Balogu do Hronca a Chvatimechu. Najnovší zrekonštruovaný úsek železničnej trate s obnovenou prevádzkou historických vláčikov vedie z Čierneho Balogu do miestnej časti Dobroč.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama